Garantietermijn

Misschien ben ik wel een zeikerd, maar ik kan me zo ontzettend storen aan producten die stuk gaan, op het moment dat de garantiedatum net verstreken is.
En weet je waarmee dat het meest gebeurt? Juist! Met merkartikelen!

Hoe vaak dat mij, maar ook veel mensen in mijn omgeving niet overkomen is, is wel opvallend. Als het nu gaat om kleding, schoenen, witgoed of aanverwante zaken, klagen helpt niet, reclameren ook niet.

Zou het broodje aap over Philips dan toch enige waarheid bevatten? Het schijnt namelijk dat in die fabriek ooit de gloeilamp een minder lange levensduur mee werd gegeven dan mogelijk was, om de verkoop ervan te bevorderen.
Maar dan is dat toch iets waarvan je zou willen, dat het niet waar is? Dat er met heelveel energie iets geproduceerd wordt, waar we maar heel kort plezier aan kunnen beleven?

Laatst overkwam het me nog bij een winkel waar me doodleuk werd verteld dat er op het kapotte artikel wat ik terug kwam brengen, maar een garantie termijn van acht dagen zat: “omdat je gekeken naar de prijs en de kwaliteit niet meer mag verlangen..” Oké, geen merkartikel, maar met andere woorden werd er wel toegegeven dat ze daar alleen maar rommel verkopen.

Moeten we daar dan niet ook voor het behoud van onze aarde tegen in opstand komen? Stel je nou voor dat het op meerdere terreinen, bij meerdere industriële processen gewoon nog steeds het beleid is, om alles op die manier uit te voeren?
Dan zou je toch alleen nog maar voor duurzaam en groen willen kiezen ?

Op de levensduur van onze aarde zit namelijk ook een termijn. Met zijn allen kunnen we die nog wel wat verlengen.

Groet SH

11 gedachtes over “Garantietermijn

  1. Lees het boek Material Matters en hoe we zouden moeten stoppen met het in stand houden van een lineaire economie en overgaan naar een circulaire economie. Een aanrader. Overigens komt de inhoud grotendeels ook terug in VPRO’s tegenlicht – ‘het einde van bezit’. Inspirerend op z’n minst.

    Geliked door 1 persoon

  2. Een waarheid als een koe, zoals ze hier zeggen. Ik begrijp echt niet waarom er geen duurzame producten meer gemaakt worden en dat mensen “gedwongen” worden om regelmatig nieuwe producten te kopen.

    Like

      • Wat een goede vraag Lize! De vertaling van refuse, is weigeren. Dus nadenken over wat je koopt (heb je het wel echt nodig?) of op welke manier (is er ook een milieuvriendelijker alternatief?) Het weigeren van bijvoorbeeld plastic broodzakken of onnodige rietjes bij je flesje appelsap. Dat is wat er ongeveer bedoelt wordt met refuse. Ik hoop dat het zo wat duidelijk is liefs MR

        Like

  3. Ik voel helemaal met je mee en erger me ook aan de wegwerpmaatschappij, maar er zitten, zoals meestal, 2 kanten aan. Daar ga ik niet over uitwijden en ik heb ook zeker niet de wijsheid in pacht, maar een fabrikant van producten die een leven lang meegaan, komt niet ver. Natuurlijk zit er heel veel tussen het ene en andere uiterste…gelukkig maar 🙂

    Like

Plaats een reactie