De slimme meter

In vele huishoudens is hij al geplaatst en hangt hij al een poosje in de meterkast, maar wij krijgen hem nu pas. 

Tenminste, hij had er al moeten zijn, maar dat blijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben.

 De elektricien, die hem zou komen plaatsen en overigens keurig op tijd was, constateert dat de drukregelaar voor onze gasmeter niet geschikt is om te koppelen aan de slimme meter, dus moet er eerst een nieuwe afspraak gemaakt worden met een gasfitter, die deze gaat vervangen, want hij mag dat zelf niet doen. 

Dus op naar de tweede afspraak en daarna nog een derde voor als de elektricien weer terug komt.

Dit betekent dat er elke keer iemand thuis moet zijn tussen de aangegeven tijden en dat je dat maar eventjes in moet plannen. Wat kost dat allemaal niet?
Nu ben ik toevallig toch thuis ivm de revalidatie na mijn knieoperatie, maar voor hoeveel mensen betekent het niet dat ze een halve dag vrij moeten nemen of de buurvrouw, hun (schoon-) moeder of wie dan ook moeten vragen om zo iemand binnen te laten.

Ik herinner me dat ik door beide jongste dochters weleens voor zo’n soort klusje gestrikt ben……

Maar dat terzijde; het neemt natuurlijk niet weg dat wij hem wel graag willen hebben, de slimme meter, want in de toekomst schijn je er veel plezier aan te kunnen beleven. In 2020 is er aan 100% van de Nederlandse huishoudens eentje aangeboden en het is de eerste stap op weg naar een duurzame energievoorziening. Door hem te koppelen aan een energieverbruiksmanager kun je via je smartphone of computer een beter inzicht krijgen in je eigen actuele energieverbruik.

Dat laatste werpt natuurlijk algauw de vraag op, wie er nu eigenlijk betaalt voor het stroomverbruik van het ding zelf.

Dus voorafgaande aan dit alles toch maar eens op Internet gekeken en daar blijk ik geen duidelijkheid over dit onderwerp te kunnen krijgen. 

Wel is het grappig om te lezen dat er in de beginfase van dit door de overheid ingevoerde project nogal wat wantrouwen heerste bij de gemiddelde burger. Zo dacht men bijvoorbeeld dat er in de meter een telefoonkaart, afluisterapparatuur of webcams verborgen zouden zitten en dat in een tijd , toen er nog heel anders over privacy gedacht werd, dan tegenwoordig. Het schijnt veel stress opgeleverd te hebben.

Maar ook de mogelijkheid dat er met jouw gegevens onzorgvuldig zou kunnen worden omgesprongen, lag nogal gevoelig. Bovendien maakten opvallend veel mensen melding van het feit, dat hun energieverbruik na plaatsing van de meter toegenomen leek te zijn, met als gevolg dat ze een hogere nota ontvingen, maar dat bleek te verklaren door de gevoeligheid en de nauwkeurigheid van een digitale meter ten opzichte van een analoge. Wat dat betreft ben ik dus gewaarschuwd.

Om antwoord op mijn vraag te krijgen toch maar eens gebeld met de aannemer, die de opdracht tot plaatsing heeft gekregen. 

De mevrouw die ik daar aan de lijn kreeg werd gelijk heel onzeker en vroeg ongemakkelijk voor wie ik eigenlijk belde, maar gaf uiteindelijk toe, dat ze geen flauw benul had. Ze had echter wel het telefoonnummer van de netwerkbeheerder voor me en daar kreeg ik, na eerst een bijna zelfde reactie, te horen dat de kosten tot in huis dus tot en met de meter voor rekening van de stroomleverancier zijn. Het leek wel een staatsgeheim: Ik voelde me net iemand van de Keuringsdienst van Waarde!

Een hele opluchting totdat je gaat bedenken, dat de consument uiteindelijk toch de pineut is, want wat staat er op de rekening? Onder andere de vaste lasten en/of algemene kosten van de netwerkbeheerder en de stroomleverancier; dus daar vallen de energiekosten van de slimme meter waarschijnlijk ook onder.

Conclusie: De slimme meter bespaart je niets, alleen een keer per jaar de meterstanden door geven. Besparen moet je, net als vroeger, aan de hand van de gemeten resultaten, nog altijd zelf doen.

Goed voor de portemonnee en het milieu!

Groet SH

Advertentie

7 gedachtes over “De slimme meter

  1. Een slimme meter heb ik niet nodig.

    Mijn verbruik kan ik makkelijk zelf bijhouden.

    Dat thuis moeten zijn voor servicemonteurs vind ik vervelend.
    Zeker omdat er hooguit in dagdelen gepland wordt.

    Vriendelijke groet,

    Geliked door 1 persoon

    • Gelukkig is het ook niet verplicht!
      Maar voor mij zit er weer een dagdeel aan vast, gisteren kwamen ze in tijdnood en nu is het weer uitgesteld.
      Afwachten dus.
      Groetjes terug

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s