#genietervanhetkan: Lactose vrije mango/kokos smoothie bowl


Op instagram is de smoothie bowl ontzettend populair. Geen wonder, want je kan je helemaal uitleven op de meest kleurige creaties die je kunt decoreren met allerlei lekkere of gezonde toppings. Dat maakt een smoothie bowl behoorlijk fotogeniek en daarmee ideaal voor op de Paastafel met bijvoorbeeld, een kleuren thema. Door de lactofree yoghurt van Arla kunnen mensen met een lactose intolerantie nu ook genieten van een smoothie bowl.

Wat zijn de voordelen van een smoothie bowl versus een gewone smoothie?
Een smoothie is ideaal als snel drink ontbijtje, zelf merk ik, dat ik toch wel graag een chewy effect wil en dat los ik dan op, door er op het laatste moment bijvoorbeeld wat zonnebloempitjes doorheen te blenden.
Dat gevoel lijkt niet helemaal uit de lucht komen te vallen want het blijkt beter om te kauwen op je smoothie. Een goede spijsvertering begint immers al in je mond en op deze manier kunnen de enzymen uit je speeksel beter vermengen met de smoothie, waardoor er geen gisting en spijsverteringsproblemen ontstaan.
Als je wat meer tijd hebt is de smoothie bowl de perfecte oplossing, een smoothie en toch kauwen! Een smoothie bowl is bovendien een lust voor het oog en ruikt lekker waardoor de afgifte van speeksel nog meer wordt gestimuleerd. Wie kent de uitdrukking niet; “Het water loopt me in de mond”? Nou dat zit met een smoothie bowl helemaal goed!

Dat een goede spijsvertering belangrijk is weten mensen met een voedselallergie en/of intolerantie als geen ander.

Mindful eten helpt je nog meer om de spijsvertering te verbeteren. Je kunt hiervoor het acroniem TASTE gebruiken. Stel je zelf bij iedere hap die je neemt de vraag:
• Textuur: Wat is de textuur? Is het zacht, romig, knapperig of hard
• Aroma: Hoe ruikt mijn eten?
• Smaak: Hoe smaakt het eten? Is het zout, zoet, zuur of bitter, of wat herken ik?
• Temperatuur: Wat is de temperatuur van de hap? Is het warm, lauw of koud?
• Emotie: Welk gevoel geeft het je?

Wat een lange inleiding voor een relatief simpele smoothie bowl, maar hier komt het recept.

Ingrediënten:
⁃ 200 milliliter lactofree yoghurt
⁃ 150 gram bevroren mango
⁃ optioneel honing om mee te zoeten
voor de topping
⁃ lijnzaad
⁃ gedroogde kokos
⁃ havermout
⁃ moerbeien
⁃ stukjes mango

Bereidingswijze:
⁃ doe de lactofree yoghurt en de bevroren mango in de blender en blend dit tot een romig geheel.
⁃ doe het mengsel in een kom
⁃ decoreer de smoothie bowl met de ingrediënten van de topping

Yummy,

MR

Advertenties

2 gedachtes over “#genietervanhetkan: Lactose vrije mango/kokos smoothie bowl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s